Een CP-contact controleren

Een CP-contact controleren

Levensgevaar door het risico op elektrische schokken

Er bestaat een risico op elektrische schokken wanneer u werkt aan de elektrische installatie van de EV-laadbox. Alle werkzaamheden waarvoor de Ev-laadbox moet worden geopend, mogen alleen door een elektricien worden uitgevoerd.

Let ook op de documentatie van de EV-laadbox (montagehandleidingen en gebruikshandleiding). U kunt de documenten in de productcatalogus downloaden.

De communicatie met de EV-laadbox verloopt via twee contacten, het control pilot contact (CP) en het proximity pilot contact (PP). De EV-laadbox en het voertuig communiceren met elkaar via het Cp-contact, terwijl het PP-contact passief is. Beide contacten verwijzen naar PE als 0 V. Normaal is de CP-geleider wit, de PP-geleider rood of oranje en de PE-geleider groen-geel.

Het voertuig belast het CP-contact met een weerstand en geeft zo de status A, B, C, D of F door aan de EV-laadbox. De EV-laadbox gebruikt de pulsbreedte van een 1 kHz-signaal (PWM) om de maximale stroom te bepalen waarmee het voertuig aan de EV-laadbox mag laden. Tijdens de negatieve pulsbreedte is de spanning min 12 V. Zolang er geen laadvrijgave beschikbaar is, is er geen PWM-signaal. In plaats daarvan is er een gelijkspanning van 12 V in status A, 9 V in status B of 6 V in status C.

Als de EV-laadbox het aangesloten voertuig niet detecteert, kan het CP-signaal de oorzaak zijn.

Meet de spanning tussen CP (positief) en PE (negatief) in DC-modus. Gebruik hiervoor een multimeter en geen spanningstester.

Als er geen spanning is tussen CP en PE, meet dan de spanning in de socket van de EV-laadbox (SOCKET-variant) of op de aansluitklemmen (PLUG-variant).

OPMERKING: De 12 V is alleen meetbaar als de status-LED op de EV-laadbox groen is, wat betekent dat er geen fout is. Let er bij een AC HOME EV-laadbox op dat de EV-laadbox correct op de montageplaat is gemonteerd. Als de ondergrond zeer ruw is (gips), kan het lijken alsof de EV-laadbox plat tegen de muur zit, maar de contacten kunnen niet volledig ingevoerd zijn. In dit geval zijn de afdichtingen ook niet goed aangebracht en bestaat het risico dat er vocht in de EV-laadbox binnendringt.