AC HOME: fouten identificeren

AC HOME: fouten identificeren

Levensgevaar door het risico op elektrische schokken

Er bestaat een risico op elektrische schokken wanneer u werkt aan de elektrische installatie van de EV-laadbox. Alle werkzaamheden waarvoor de Ev-laadbox moet worden geopend, mogen alleen door een elektricien worden uitgevoerd.

Let ook op de documentatie van de EV-laadbox (montagehandleidingen en gebruikshandleiding). U kunt de documenten in de productcatalogus downloaden.

Er zijn twee foutcategorieën voor de AC HOME EV-laadbox: U kunt niet-kritieke fouten identificeren aan de hand van de status-LED, die continu rood brandt. De status-LED zal daarentegen rood knipperen bij kritieke fouten.

In de meeste gevallen kan een niet-kritische fout worden gecorrigeerd met de volgende stappen.

  • AC HOME PLUG: Koppel het voertuig los van de EV-laadbox en sluit deze vervolgens weer aan.
  • AC HOME SOCKET: Koppel de oplaadbare kabel los van zowel het voertuig als de EV-laadbox en sluit vervolgens alles opnieuw aan.

Een kritische fout wijst op een defect. De Ev-laadbox moet opnieuw worden gestart om een kritieke fout te resetten.

Het uitlezen van de foutbeschrijving

Voorwaarde: u hebt een seriële USB-adapter (zoals DSD TECH SH-U11) nodig en het software Configuratiegereedschap AC-Home EV-laadbox om de beschrijving van de fout uit te lezen. De software kan uit de Weidmüller productcatalogus worden gedownload. Zorg er altijd voor dat u de laatste versie van de software gebruikt. De software is getest met Microsoft Edge en Opera.

Zorg ervoor dat de EV-laadbox is uitgeschakeld en geen vermogen heeft.

  • Demonteer de EV-laadbox van de montageplaat.
  • Verwijder het deksel van het aansluitniveau.
  • Sluit uw laptop aan op de EV-laadbox door de USB seriële adapter aan te sluiten op de montageplaat met RS485 -/A op pin R1 en RS485 +/B op pin R2. Zorg ervoor dat u A en B aansluit, maar niet RX en TX.
  • Monteer de EV-laadbox opnieuw en zet deze aan.
  • Start het configuratieprogramma in uw browser. Als er een probleem optreedt, verander dan van browser.
  • Bevestig de disclaimer.
  • Selecteer de COM-poort.

Om de juiste poort te identificeren, koppelt u de seriële USB-adapter kort los en sluit u deze weer aan. Kijk daarbij even welke poort in de lijst met beschikbare poorten verdwijnt. Ziet u geen poort verdwijnen, dan is het besturingsrprogramma niet correct geïnstalleerd. Voer een Windows-update uit of neem contact op met de fabrikant van de USB-seriële adapter om de apparaatdrivers te installeren.

Als de aansluiting niet onmiddellijk wordt afgerond, kan het zijn dat de aansluitingen A en B zijn omgedraaid. Wijzig de aansluitingen van de seriële USB-adapter en probeer het opnieuw:

Zodra de juiste poort is ingesteld, wordt de informatie van de EV-laadbox weergegeven in het configuratieprogramma op de statuspagina.

  • Blader omlaag naar de lijst met fouten.

Alle actieve fouten zijn aangeduid met een rode stip.

Foutgeschiedenis

Vanaf firmwareversie 2.0 worden maximaal 96 fouten opgeslagen in de foutgeschiedenis. U kunt eenvoudig een reeks gebeurtenissen in de foutgeschiedenis volgen.

Om de foutgeschiedenis te openen, klik op Foutgeschiedenis tonen onder foutlijst.

Een nieuw tabblad, Foutgeschiedenis, zal de foutgeschiedenis openen en tonen.

Elke kolom geeft één fout weer en de laatste fout wordt uiterst links weergegeven. Blader naar de zijkant om de volledige foutgeschiedenis weer te geven.

Het getal naast de individuele foutdetails is een 16-bits teller die van invoer tot invoer wordt geaccepteerd. Zodra een teller toeneemt, wordt een invoer geactiveerd in de foutgeschiedenis en de teller in kwestie rood gemarkeerd.

Groene markeringen in het Algemene gedeelte geven aan dat de computer opnieuw is opgestart. De bedrijfstijd wordt in milliseconden in een 32-bits teller opgeslagen.

De onderspanningfout komt af en toe voor en is niet ongebruikelijk. Dit gebeurt wanneer de EV-laadbox is uit wordt geschakeld en de spanning in de voeding zo langzaam daalt dat deze gebeurtenis nog steeds als fout kan worden opgeslagen.

De volgende niet-kritieke fouten kunnen worden weergegeven:

Ongeldige CPDe communicatie met het voertuig wordt onderbroken of het voertuig bevindt zich in de D-status (ventilatie) of de F-status (fout).
Ongeldige PPEr is een probleem met de kabel die is aangesloten.
Vergrendelen SluitenEr is een probleem met de vergrendeling op de actuator.
DC-sluitstroomDe DC-reststroomsensor is geactiveerd.
OnderspanningDe interne voedingsspanning is te laag.
OverspanningDe interne voedingsspanning is te hoog.
Geen NFCEr wordt geen NFC-communicatie met de NFC-module onderbroken.
FlashfoutCommunicatie met het configuratiegeheugen was mogelijk bij het opstarten en wordt nu onderbroken.

Er is een knipperende code voor elke kritieke fout boven firmware-versie 2.1.0.

vergrendelen ontgrendelen1x knipperen
1x pauze
Er lijkt een probleem te zijn met de vergrendeling op de actuator.
Vergrendelingsbedrading2x knipperen
1x pauze
Er lijkt een probleem te zijn met de vergrendeling op de actuator.
c230isCold3x knipperen
1x pauze
De onderbreker sluit niet.
c230isHot4x knipperen
1x pauze
De onderbreker gaat niet open.
c12isCold5x knipperen
1x pauze
De onderbreker sluit niet.
c12isHot6x knipperen
1x pauze
De onderbreker gaat niet open.
rcdGeneralFault7x knipperen
1x pauze
Er lijkt een probleem te zijn met de DC-reststroomsensor.
rcdSelftestFault8x knipperen
1x pauze
De DC-reststroomsensor is niet aangesloten of defect.
flashNotDetected9x knipperen
1x pauze
Het geheugen van de configuratie kan niet worden uitgelezen.
pwrFuse10x knipperen
1x pauze
De elektronische zekering van de 12 V-spanning is geactiveerd.
lockFuse11x knipperen
1x Pauze
De elektronische zekering van de actuator is geactiveerd.
ppConnected12x knipperen
1x pauze
PP is een signaal dat mogelijk niet aanwezig is in de stekkervariant (met vaste kabel). Als deze fout optreedt bij een Socket-variant (met socket), is er een probleem met de configuratie.
unrecoverableConfig14x knipperen
1x pauze
De configuratie kan niet worden uitgelezen.