Wereldwijd kennisnetwerk - over nationale en klimatologische grenzen heen

Door gebruik te maken van haar internationale verkoopnetwerk en lokale expertise, was Weidmüller in staat om een op maat gemaakte oplossing te bieden voor de Spaanse treinfabrikant Talgo. De oplossing zorgde voor een veilige stroomverdeling onder extreme klimatologische omstandigheden.

Wereldwijd kennisnetwerk - over nationale en klimatologische grenzen heen

Wereldwijd kennisnetwerk

In Kazachstan staan 4000 treinwagons voor in totaal 300 treinen op het programma: Talgo kreeg deze opdracht van de Kazachse staatsspoorweg KZT na succesvolle testritten.

De Spaanse treinfabrikant is gespecialiseerd in extreem lichte treinwagons met scharnierkoppelingen. Voor dit Kazachstaanse project koppelde Talgo de rentabiliteit aan een Weidmüllerspecialiteit: onze wereldwijde expertise op het gebied van energiedistributie in transportsystemen.

"De mechanische en elektrische componenten die in spoorwagons worden gebruikt, staan wereldwijd voor dezelfde extreme uitdagingen om met trillingen en andere spanningen om te gaan. De extreme klimaatomstandigheden in regio's als Kazachstan dragen ook bij aan de vereisten", zegt Detmar Saalmann, Global Industry Manager for Transportation, over de uitdagingen van het Kazachstaanse project. "We hebben gebruik gemaakt van toepassingsspecifieke productaanpassingen en functionele testen om met deze extreme belastingen om te gaan. We werkten samen met onze partners op locatie in Spanje en Kazachstan om de aangepaste vereisten van Talgo zo goed mogelijk te begrijpen en te implementeren".

Als technisch adviseur voor Talgo heeft Weidmüller een grondige analyse van de situatie uitgevoerd en het gebruik van een robuuste, maar eenvoudige oplossing aanbevolen. Alle producten zijn eenvoudig te bedienen en toch bestand tegen extreme klimatologische omstandigheden.

Veilig verhogen van de stroombelastbaarheid

Het is niet voldoende om alleen maar te zorgen voor een veilige overdracht van stroom en gegevens binnen een personentreinwagon. Belangrijker nog, bij het maken van de hele trein, is ervoor te zorgen dat deze overbrengingen op een betrouwbare manier tussen de treinwagons worden doorgelaten.

De robuuste WFF 300 stud-klemmen zijn ideaal voor dit soort toepassingen. Ze zijn gemaakt van Weidmüller's eigen speciaal ontworpen Wemid thermoplast dat niet breekt door zijn elasticiteit. Klemmen van Wemid hebben geen problemen om (fysiek en elektrisch) vriestemperaturen tot -50 °C te weerstaan.

"We hebben vastgesteld dat het vermogen dat tussen de Talgo wagons wordt overgedragen een niveau van 720 ampère kan bereiken. In samenwerking met onze centrale afdeling voor applicatie-specifieke oplossingen hebben we onze stud-klemmen speciaal voor deze toepassing kunnen kwalificeren", zegt Marc Peinado. Peinado is de lokale branchemanager voor Weidmüller die met Talgo op locatie werkt.

"We gebruiken scheidingswanden van epoxyhars om de speling en kruipwegen te vergroten - zodat de WFF 300 tot 520 ampère kan dragen. We hebben ook twee klemmen met elkaar verbonden om de huidige capaciteit van de stud-klemmen verder te verhogen. We hebben in ons laboratorium verwarmingstesten uitgevoerd op deze oplossing met behulp van speciale kabels en bedrading onder reële omstandigheden. We ontdekten dat de cross-linked terminals op betrouwbare wijze 720 ampère konden overdragen zonder dat de temperatuur boven de maximumlimiet van 120 °C steeg. We leverden Talgo gedocumenteerd bewijs van deze resultaten en verminderden ook het aantal stud terminal-varianten dat ze nodig hadden."

Geen tegenstrijdigheid: airconditioningsystemen getest in de kou

Weidmüller werkte ook samen met Talgo's leveranciers om een single-source stroomverdelingsoplossing te bieden en te zorgen voor een efficiënt internationaal projectmanagementproces. Onder deze leveranciers bevond zich ook de klimaatbeheersingsspecialist Alte.

"We overwogen de extreme winters van Kazachstan voor dit project, dus het leek bijna een tegenstrijdigheid dat er ook airconditioning zou worden geïnstalleerd in de treinwagons", legt Peinado met een glimlach uit. "We hebben met Alte samengewerkt tijdens de hele ontwerpfase van de airconditioningsystemen en elektrische kasten die in de nieuwe Talgo-treinen zouden worden geïnstalleerd.

Met behulp van onze technische informatie en laboratoriumtests is Alte in staat geweest om een airconditioningsysteem te ontwerpen dat perfect is geconfigureerd voor de klimatologische vereisten van Kazachstan.

De ZDU-klemmen van Weidmüller worden gebruikt voor de stroomverdeling binnen de airconditioners. Onze Wemid-klemsokkels en onze zelfinstellende spanklemverbindingen zorgen voor een overtuigend platform voor trillingsbestendige contacten. Deze klemmen kunnen zonder schade worden aangesloten, zelfs wanneer er werkzaamheden worden uitgevoerd in de airconditioners bij verwachte temperaturen van -30 tot -40 °C.

Efficiënte overdracht van kennis - vlotte overdracht van productie

Na de eerste productie van de Talgo treinwagons in Spanje zal de massaproductie naar Kazachstan worden overgebracht. Om de overdracht van de productie te vergemakkelijken, adviseert en traint Weidmüller terwijl de eerste lijn productiefaciliteit in Kazachstan wordt opgezet.

Zo kan de lokale productie in Kazachstan, uitgerust met kennis en productieplannen, snel op gang komen - een positief resultaat van een partnerschap over de nationale grenzen en klimaatzones heen.